302
REGISTRES D
[i57i]
Allemans, mais d'abondant l'a corroborée par son mariage, ainsi qu'il est cy devant speciffié. Au des­soubz duquel estoient escriptz ces vers :
henrici patris inceptum nunc perficit, ecce Germanam jungens sibi Carolus Euzabbtam.
Du costé de l'autre face, estoient les figures de Messeigneurs les ducs d'Anjou et d'Alançon, ses freres, l'un tenant une espée nue couronnée, et l'aultre une hache d'armes, comme estans tousjours prestz pour eulx employer pour son service et aug­mentation de sa grandeur. Soubz lesquelz, asscavoir Monseigneur, estoit escript :
PRO PATRIS ET FRATR1S SOOUS HIC MILITAT ENSIS,
et soubz Monseigneur le Duc :
Et MEA FRATERNO PRO FŒDERE MILITAT HASTA.
En l'ung des costez du dedans de cest arc, es­toit ung tableau de riche et excellente peinture, au­quel estoict dépeint comme en une carte grande partie de la terre, environnée de mers en plusieurs endroictz, pour rapporter à peu près du naturel les parties de l'Orient et Occident. Plus hault, à chacun des boutz, deulx grands soleilz, l'ung representant l'Orient, avec l'Aurore allant devant, et l'aultre le Couchant, accompaigné de l'estoille dicte Vesper, devise semblable et deppendant de la signiffication desdictz fleuves, pour tousjours confirmer ce qu'a esté dict, que ces deux nations unies ensemble do­mineront tout le monde, et par consequent l'Orient et l'Occident. Au bas duquel estoient escriptz ces vers :
ql'/e divisa prius totum d1viserat orrem,
Gens, iterum conjuncta, occasum junget et ortum.
A l'autre costé, estoict ung autre tableau aussy in-dustrieusement élaboré, contenant ung grand et beau païsaige, et au dessus l'arc en ciel, dict Iris, signe de réconciliation, comme pronostic que ce renouvel­lement d'amytié, advenu par ce mariage, sera d'éternelle durée et non jamais violable. Au dessoubz duquel, estoient escriptz ces vers :
iETERNI DEDERAT SIGNUM QUEM FOEDERIS ARCUM,
Husc Gallis Deus hoc et Germanis dedit anno (2).
( Voir planche VIII.)
Et afin de faire entendre les grands biens qui nous proviendront de ceste alliance, estoit devant le
Au dessoubz, estoit une grande lable d'attente, en laquelle estoient escriptz ces vers :
Ut fluvii jungust in mutua fœdera dextras, Gallicus hinc Rodanus, Germanicus Ister at illinc, terrestremque globum sustentat uterque sinistra ; slc, donec firma, velut olim, pace manedit Gallia Germanis juncta, et Germania Gallis, terrarum imperium gens utraque juncta tenebit.
Et pour ce que ces deux fleuves et globe qu'ilz soustenoient se voyoient aultant d'ung costé que d'autre, furent ces vers latins traduictz en françoys et mis en ung autre tableau, du costé de l'autre face dudict arc, telz qu'ilz sont icy rapportez:
Comme l'on veoit le Rosse et le Danube ensemble, L'un fleuve des Gaulois et l'autre des Germains, d'un naturel accond joindre leurs fortes mains ,
QUANT POUR TENIR CE GLOBE À L'UN L'AUTRE s'aSSESIBLB;
Ainsi, tant qce la paix chassant de nous la guerre, Joindra comme jadis les Germains aux Gaulois,
Et L'UNE ET L'AUTRE GENT TIENDRA DESSOUBZ SES LOIX,
De DEUX N'ESTANT PLUS QU'UN, L'EMPIRE DE LA TERRE. [B]
Et pour revenir à l'amitié de ces deux nations, les­quelles n'a jamais été possible desjoindre, quelque mutation ou laps de temps qui soict advenu, ne pour quelque désunion que autrefois on aict pensé entre eulx, délaissant ce que en a escript l'antiquité, venant au récent et dernier secours qu'ilz se sont donnez les ungs aux aultres, estoit à l'ung des costez une figure representant le Roy Henry, deuxiesme de ce nom, ayant ses habitz et couronne impérialle, et tenant son sceptre et main de Justice, l'ayde duquel iceulx Allemans ayantz imploré du temps de l'Em­pereur Charles cinquiesme, se seroict aussy tost rendu prompt et dilligent pour les secourir, les ayans par sa presence conservez en leur liberté germanique ; eulx en semblable, voyantz les troubles derniers et divisions de ce Royaulme, se seroient pareillement divisez pour donner secours à l'ung et l'aultre party.
Au dessoubz'1' de ceste figure estoient escriptz ces vers :
COEPERAT HeNRICUS MOLIRI, FOEDERE UT ESSET
Gallia fida soror Germans juncta sorori.
A l'autre costé, estoict une autre figure represen­tant nostre Roy Charles neufviesme, à present re­gnant, lequel suivant les traces de ses ancestres, n'a seullement conservé ceste amytié des Françoys et
(L) Var. -au-dessus!) (A). . . (2) La relation imprimée porte, après ces deux vers : "Le surplus des beautez artificielles qui estoient eh ce théâtre se peuvent remar­quer par le pourtraict qui en est icy representé!!. Puis vient la représentation de la porte aux Peintres avec sa nouvelle décoration. Nous en donnons le fac-similé ci-contre (planche VIIl).